Fysiskt välmående

Den fysiska hälsan är vi rätt bra att ta hand om, men det finns några enkla tips som kan få dig att må bättre rent fysiskt:

  • Sov 8 timmar per natt och låt kroppen vila och återhämta sig.
  • Ät näringsrik man med mycket grönsaker och växter och välj ekologiska animaliska produkter.
  • Försök hålla en bra blodsockernivå genom att äta måltider som innehåller fett, kolhydrater och protein var fjärde timme.
  • Rör på dig minst 30 minuter varje dag.
  • Försök minska mängden processad mat.
  • Undvik rökning och stora mängder alkohol.

Emotionellt välmående

Ditt emotionella välmående är lika viktigt som din fysiska hälsa. Prioriterar du inte ditt psykiska välmående kommer ditt fysiska välmående försämras.  

Det finns olika sätt att stötta ditt emotionella välmående:

  • Använd samtalsterapi som ett stöd när du behöver. Det kan vara ett bra sätt att stötta vårt emotionella välmående.
  • Djupandning, meditation och mindfulness-övningar kan hjälpa mot stress och ta bort vardagens små bekymmer.
  • Skriv upp dina tankar och känslor. Använd din dagbok för att anteckna vad du är tacksam och glad över för att få mer positiva känslor i livet.

Socialt välmående

De mest välmående människorna har djupa relationer med vänner, familj och sin omgivning.  

För att hjälpa ditt sociala välmående kan du ta till något av följande knep:

  • Gör tid för sociala relationer och träffa dina vänner IRL. Inte bara via telefon och sociala medier. Riktiga, fysiska träffar är bra för oss.
  • Ställ upp för ditt närsamhälle. Gå med i en förening eller en klubb, var aktiv i barnens skola. Ställ upp för andra – det får dig själv att må bättre.
  • Sätt upp gränser för relationer som höjer din stressnivå eller som bidrar med dålig energi i ditt liv. Var inte rädd för att lämna en relation som har negativa konsekvenser på din hälsa eller ditt välmående.

Andligt välmående

Att ta hand om sitt andliga välmående innebär inte att du måste bli religiös. Det handlar snarare om att lyssna till din inre röst och till världen runtomkring dig. Att öppna dig inåt och utåt.  

Du kan stötta ditt andliga välmående genom att:

  • Spendera tid i naturen.
  • Meditera några minuter varje dag.
  • För den som är religiös kan det handla om att få mer tid för andlighet, bön och reflektion.

Mentalt välmående

Här är det viktigt att skilja på emotionellt och mentalt välmående. Emotionellt välmående handlar mer om vårt dagliga humör och våra reaktioner och känslor. Medan vår mentala hälsa handlar om kognitiva beteenden och hur vår hjärna fungerar.  

Det finns olika sätt som du kan stötta ditt mentala välmående:

  • Ha ett aktivt sinne – var öppen inför nya möjligheter att lära dig och låt dig utvecklas genom utmaningar och problemlösning.
  • Ät näringsrik mat med antioxidanter och omega-3 som minskar inflammation och stöttar din kognitiva förmåga.
  • Undvik stora mängder alkohol, rökning och droger.
  • Förbättra din mages och dina tarmars välmående med hjälp av mat som är bra för din mage och probiotika.