Bättre än igår

Ett steg i taget Steg 1 Att göra det som är viktigt Våra beslut påverkas av mer än vad vi tror....

Vi har ofta lätt för att prokrastinera, uppskjutarbeteende innebär vanemässig och kontraproduktiv senareläggning, förhalning eller undvikande av planerade handlingar, beslut och arbetsuppgifter, trots vetskap om att det kan leda till negativa konsekvenser.

Våra beslut påverkas av två principer belöning eller bestraffning, tar vi inte medvetet kontroll över våra tankar kommer våra tankar att ta kontrollen över oss, vissa människor påstår att de har svårt för att fokusera på uppgifter som kräver energi. Inget är svårt om vi inte intalar oss att det är det.

Prokrastinering är en flykt från det som kräver mer tankeenergi, vår hjärna är en energiförbrukare, av all energi du får i dig så snor hjärnan åt sig 25%, och sen har vi vår hjärna en förmåga att leda oss mot njutning, eller dopaminkickar, vi vill må bra och då gör vi det som är minst ansträngande och ger belöning, att det sedan straffar sig i längden skapar vi argument mot.

Det som är lätt för oss att göra kräver mindre tankar och mindre energi, vår hjärna är innesluten i ett kranium och får inputs från våra sinnen, syn, hörsel, lukt, smak och känsel. Hjärnan väger ca.1 -1,5 kg och består av miljarder av neuroner och gliaceller. Vår hjärna är väldigt komplex, vårt neurosystem skickar information fram och tillbaka med en hastighet av 0,5 -120 meter/sekund, men vår hjärna kan endast behandla mellan 5-7 signaler av alla de miljoner signaler som kommer in från våra sinnen varje sekund, vi missar väldigt mycket information.

Dopamin är vår drog som får oss att göra saker, den är starkt beroendeframkallande och ger oss tillfredsställelse, vi får vår belöning av dopamin av två grundläggande principer, den ena är om vi gör något som vi tycker om och den andra är om vi har lyckats fly från något som skrämmer oss och som vi är rädda för. Har vi kommit helskinnade ur något hemskt känner vi lättnad och dopaminet har sin effekt.

Vi har ca.2 miljoner/inputs från våra sinnen varje sekund.

Subliminalt gör vår hjärna ett val, vi är inte medvetna om att det är signalsubstanser som påverkar våra beslut, har vi något i närheten som ger oss mycket dopamin så väljer vi det, oavsett om vi har andra viktigare saker att göra, forskning har sett att de som kan styra belöningen (dopaminet) har större chans att klara sig bättre i livet. Tyvärr så är det så att när vi ständigt har dopaminpåslag så kommer vi att kräva mer dopamin, vi har blivit dopaminberoende, samma beroende som drogmissbruk.

Vi väljer att göra det som ger oss mycket dopamin

Som ni alla känner så är det mer lockande med tårta än att läsa en en bok som är utvecklande för hjärnan, tårtan är absolut inte utvecklande, snarare tvärtom, om vi vet vad socker och snabba kolhydrater gör med vår hjärna, men ändå väljer vi oftast tårtbiten, den innehåller rätt ingredienser för att kicka igång vårt dopamin, Fett + Socker, snabb och energifattig energi som skapar ett merbegär.

När det gäller dopamin så triggas det av mat, socker ger oss rejält mycket med dopamin. Droger, Spel, Idrott, MOBILTELEFON och DATORN ger oss dopamin

Medvetenhet om dopaminets påverkan kan göra att vi kan bestämma oss för att göra det som är viktigt först och sluta med prokrastinering, vi har förmågan att kunna omstrukturera vår hjärna efter hur vi vill ha det, det är vår hjärna som leder oss till handlingar, därför är det viktigt att programmera den så att du gör de handlingar som du vill göra, omständigheter och ursäkter är bara den svages flykt från sig själv.

Vi har ständigt dopaminpåverkande saker omkring oss

Att sluta med det som ger oss belöning gör att vi känner oss deprimerade och nere, vi får inte längre de vanliga dopaminkickarna och snabba belöningar, misströsten icke det är övergående. Om du lär dig att vara tacksam över det lilla kommer du aldrig att kräva det stora, du kliver ut det berömda ekorrhjulet och kommer att känna mer frihet över det som du har och du börjar uppskatta de små sakerna i livet.

Att få för mycket dopamin leder oss till en säker död och även om vi får för lite dopamin -lagom är alltid perfekt.

Att säga NEJ till något betyder att du kan säga JA till något annat, som kommer att göra att du mår mycket bättre och som skapar en bättre framtid. Ett ha ett prediktivt tänkande och bra framtidsvisioner gör att vi kan styra oss mot det som vi önskar. Vi behöver bara byta dåliga vanor mot nya bättre vanor och hålla ut, träning och envishet har alltid lyckats, sluta aldrig när du en gång börjat.

Vi behöver säga NEJ till vissa saker och JA till andra

Byt ut det som ger dig mycket dopamin och utmana dig själv till att göra det som i längden är betydligt nyttigare, ett steg i taget, ta det lugnt och inse att su inte ska ställa några krav på dig själv. Bli medveten om att ditt långsiktiga nya liv kommer att ge dig enormt många fördelar, det du inte orkade förut kommer du att få energi till att göra.

En annan dopaminfälla är att vi tror att vi är effektiva när vi "multitaskar", vilket är helt fel, vi blir mindre produktiva och effektiva av "multitasking". Vår hjärna kan hålla 7 +-2 saker i gång i vårt arbetsminne, men vi kan bara utföra en sak åt gången, vilket förklarar det enfaldiga med att försöka göra en massa saker samtidigt, det enda som händer är att vi stressar igenom saker i onödan.

GÖR EN SAK I TAGET

Sov 7-9 timmar varje natt och sov ordentligt, vi behöver vår sömn för åter hämtning och vår hjärna och kropp mår inte bra av för lite sömn, vi går in i en anabol fas under sömnen och det sker mycket i vår kropp och hjärna. Släck ner belysning redan vid 20 tiden, vårt sömnhormon melatonin sätter in vid 21 tiden och då ska vi vara klara för att sova. Blått ljus från TV och dataskärmar trycker tillbaka melatoninet och vi får sämre sömn. Ha det svalt, mörkt och tyst i sovrummet.

Motionera mera, din hjärna mår så mycket bättre av motion och det är så att hela ditt system, kropp, knopp och själ är gjord för att du ska röra på dig, motionen skapar bättre metabolism, mer och bättre dopamin, serotonin och oxytocin, du blir helt enkelt lyckligare av att motionera.

Meditera dagligen, avspänning och lugn gör att du återhämtar dig fortare, in hjärna får koppla av, ditt blodtryck sjunker och du får bättre kontroll över dina tankar och över dig själv som människa, du är nu din egen ledare och med ökat inre ledarskap får du större kontroll över dig själv, vilket leder till att du kan hantera din omgivning på ett mer konstruktivt och bättre sätt.